In mijn stuk ‘stappenplan voor opvolging staan drie belangrijke stappen in een opvolgingstraject. Ik neem u nu verder mee in de ziel van het familiebedrijf.

 

Bij ons hangt aan de keukendeur…

De geweldige carnavalskraker uit de 70’er jaren. Ook bij ons stond een spreuk prominent in de woonkamer.

Familiebedrijven zijn schitterende ondernemingen. Met een lange historie,

vakmanschap en enorme draagkracht zijn ze de belangrijkste hoeksteen van

de Nederlandse economie. Het familiebedrijf waar ik in geboren ben werd in

1935 door mijn grootvader opgericht, mijn vader kwam eind vijftiger jaren in

de zaak. Ik heb sinds 1988 zelf 25 jaar in het bedrijf gewerkt, waarvan de

laatste 12 jaar als directeur. De onderneming bestaat nog steeds. Op onze

schoorsteenmantel stond de spreuk, “daar waar anderen de moed verliezen,

beginnen doorzetters hun succes…”.

 

 De waarden en cultuur van uw familiebedrijf.

Wat is nu de invloed van de bedrijfscultuur, waar staat die spreuk voor?

Mijn vraag aan de familieondernemer is: ‘Wat staat er boven jullie deur als mensen over jullie drempel stappen’?

Wat weten en denken ze bij het binnengaan in jullie familiebedrijf? Wat zijn de waarden die bekend zijn en zo vaak in reclame tot uiting komen?

Voor uw bedrijf weet u het vast wel! Of u denkt het te weten. Zal ik u helpen?

‘Onze service, klant is koning, vakmanschap sinds… oud en vertrouwd.

Nog een lijstje: flexibiliteit, snelheid, accuratesse, constante kwaliteit’.

Prachtig al deze waarden, en nog beter als ze door alle familieleden en het personeel worden omarmd en uitgedragen. Zo zal de klant weten waarvoor hij komt, wat hij ontvangt en waar hij voor betaalt!

Overdragen van waarden

Bij een opvolging hoort dus het overdragen van die waarden.

Om erachter te komen wat die waarden zijn is het makkelijk om de belanghebbenden hiernaar te vragen, ze op een hoop te gooien en vervolgens te prioriteren.

Zo komt er een lijstje waartegen ieder zegt, ‘ja dat zijn onze waarden en dat hoor je te weten’.

Verschil van mening

Nu komt het struikelblok. Over de waarden is men het nogal wel eens, misschien is er in de volgorde enige verschil maar verder klopt het wel.

Over de normen, zeg maar de begrenzing van die waarden, dáár verschilt men over en dient een goede dialoog opgestart te worden.

Wanneer wordt een klacht, gezeur, wanneer is gewenste leverdatum onhaalbaar en moet u          ‘Nee’ zeggen? Wanneer laat u handwerk vervangen door geautomatiseerd werk omdat het kostentechnisch niet meer haalbaar is? Wanneer vervangt u vast personeel door inhuurkrachten enz. enz.?

Zo ontstaat een interessante dialoog over waar het familiebedrijf voor staat en wat voor de langere termijn haalbaar is en blijft. Dit kunt u vastleggen, uitdragen en gaan waarmaken. Fijn toch, als dit duidelijk is?

 

Patronen in het familiebedrijf

Uit mijn jarenlange ervaring in het eigen familiebedrijf en mijn nu tienjarige praktijk als

in de issues en vraagstukken die ik tegenkom heb ik een hiërarchie ontdekt die ik in mijn pyramide ‘de vijf valkuilen in het familiebedrijf’  heb verwerkt.

Zo is het mogelijk om een wens of vraagstuk te plaatsen in het juiste kader. De discussie over

Het ontstaan van het bedrijf en de geschiedenis is een hele andere dan een over de cashflow en zorgen van vandaag de dag. Ze kunnen met elkaar te maken hebben. Ooit is een bedrijf opgericht, de oprichter nam familie in dienst en het werd een familiebedrijf. In de groeifase en verdere ontwikkeling, die vaak met ups en downs gepaard is gegaan, is het wenselijk om uit te zoeken wat de oorsprong van het probleem is. De aanleiding kan weer een andere zijn en is vaak onenigheid over koers, investering of inzet.

 

Coach voor familiebedrijven, de vijf valkuilen

Volhart coaching 2015 Coach voor familiebedrijven, de vijf valkuilen

 

 

 

© De vijf valkuilen in het famliebedrijf 2015 Volhart coaching

 

 

 

 

 

 

 

De vijf valkuilen in het familiebedrijf

En zo komen we van het gesprek over de waarden en normen naar het gesprek over de gevarenzone en de valkuilen die  daar liggen.

De valkuilen, zoals door mij verwoord zijn een handig middel om als leidraad te gebruiken binnen het gesprek over de bedrijfscultuur, de opvolging, de toekomst in het algemeen en de kansen en bedreigingen voor uw familiebedrijf.

Uiteindelijk moet ook een familiebedrijf door de jaren heen rendabel zijn!

 

 

Twijfelt u over de haalbaarheid van dit proces?

 Volhart Coaching kan workshops en coaching aanbieden om de cultuur en waarden binnen familiebedrijven te versterken en beter te communiceren.