Redenen om naar uw familiebedrijf te komen.
Naast de structuur die in het familiebedrijf is gemaakt en/of ontstaan, is het belangrijk om
De nodige aandacht te besteden aan de cultuur.
Cultuur is de verzameling van eigenschappen (bekend en onbekend) die in de loop der jaren zijn ingebed en het karakter vormen van het familiebedrijf.
Uw klanten beschrijven deze met woorden als: degelijk, betrouwbaar, snel, vanouds, vakmanschap en gezellig.
Het zijn redenen om naar uw familiebedrijf te komen (of niet).
Ook uw medewerkers kennen ‘de cultuur’ in het bedrijf. Traditie, zorgzaam en familie(familiair) worden o.a. genoemd
Het DNA van uw familiebedrijf.
Hoe houd je een waardevolle cultuur dynamisch en zakelijk?
Allereerst is te onderzoeken wat de belangrijke personen in uw familiebedrijf denken over de cultuur.
Zitten ze op één lijn dan is er sprake van een duidelijke cultuur. Zijn de ideeën hierover verschillend dan is dit een mooi discussiestuk over wat wel en wat niet bij ‘ons bedrijf’ hoort.
Een mate van eenheid over de cultuur is dus belangrijk om herkend te worden: zo is onze zaak, dit is belangrijk! We spreken in dit geval ook over het DNA van uw familiebedrijf.
We zien de uitingen van het DNA vaak terug in (slag)zinnen op reclame-uitingen en op de website. Onder het kopje ‘over ons’ is dan een meer of minder uitgebreid stuk geschiedenis te lezen. Hieruit blijkt de trots voor het bedrijf, de ups en downs (als een menselijk karakter) en de opeenvolgende personen die een belangrijke rol hebben en hebben gehad.
Allemaal zaken die een familiebedrijf op de kaart zetten als ‘oud en vertrouwd’
Als uw familiebedrijf groeit…
Met de groei van een familiebedrijf verandert de structuur, maar wat zijn de gevolgen voor de cultuur?
Hoe u met elkaar om wilt gaan, met uw klanten en leveranciers dat is diep verankerd in uw bedrijf. Als een ongeschreven ‘wet’ is dit bekend op de werkvloer tot in de directiekamer.
Echter de manier waarop u dit uitdraagt wordt door de ‘poppetjes’ elke keer anders ingevuld. Wat voor de een van belang is om altijd te behouden kan voor een ander minder belangrijk zijn. Denk bijv. aan het wel of niet doen van een investering: In het DNA zit ‘de kost gaat voor de baat’ ingebakken maar hoe groot die kost en die baat dan mag zijn daarover kan men behoorlijk van mening verschillen.
Dit bedoel ik met een dynamische cultuur. Weet waar je het over hebt, neem de cultuur in het totaalplaatje mee en weeg de belangen op korte- en lange termijn goed af bij grote beslissingen. Neem dus het effect op ‘uw imago’ mee in dit besluit.
Gezond verstand.
Zo kan cultuur groeien door aspecten als ‘gezond verstand’ in te brengen. Als ‘starheid’ vanwege een oude overtuiging de positie van uw familiebedrijf kan bedreigen is het ook nodig om te laten zien, aan uzelf, uw familie, uw klanten en leveranciers: Hé, het kan hier ook anders, goed dat ze ‘met hun tijd meegaan!’
Generatiewisseling in uw familiebedrijf.
Zoals gezegd kan er met een nieuwe directeur/eigenaar een andere wind gaan waaien. Binnen families wordt er vaak contra gedacht en gedaan als er een generatiewissel plaatsvindt. De kenmerkende eigenschappen van de vorige eigenaar worden dan overboord gegooid en het moet compleet anders. Dit kan ‘gezond’ lijken maar ook hier geldt om het DNA erbij te bekijken. Wat moet persé behouden blijven en wat mag er wel veranderen?
Wat is er gebeurd als de cultuur in uw familiebedrijf, niet meer functioneel is maar een last is gaan vormen?
Dan is er sprake van verstarring en zijn de belangrijkste overtuigingen over ‘hoe het bij u gaat’ als een zwaar anker gaan werken en belemmeren de vooruitgang . Het anker is te zwaar geworden om mee te ‘zeulen’ in de bedrijfsvoering, die gewenst is om rendabel te blijven. Wil een familiebedrijf met een volgende generatie verder gaan dan moeten de cultuureigenschappen altijd goed bekeken worden. Passen ze nog in de huidige tijd, passen ze bij de nieuwe directie en passen ze bij een volgende generatie afnemers en medewerkers?
Als coach spreek ik hier vaak over met mijn cliënten. Er wordt dan duidelijk wat mee gaat aan cultuureigenschappen met de volgende generatie en wat achter mag blijven. Deze gesprekken zijn lastig omdat men niet altijd bewust is wat er zo diep is ingebakken in het bedrijf.
Belangrijk hierbij is om de huidige Dga te bedanken voor zijn/haar bijdrage aan het bedrijf, want ook deze persoon heeft te maken gehad met een generatiekloof toen hij/zij de directierol op zich nam.
Zo is een familiebedrijf in een continu proces bezig om met meten en weten uit te vinden wat er belangrijk is voor het bedrijf om op korte -en lange termijn een fijn en rendabel bedrijf te zijn!