De voordelen van mediatie (mediation) in uw familiebedrijf.
Om te voorkomen dat een conflict in uw familiebedrijf zover is opgelopen dat het vastloopt en een mogelijke gang naar de rechtbank nodig lijkt stel ik altijd voor om een gezamenlijke coaching te doen.
Vaak lijken de problemen dan groter dan de som van de afzonderlijke, persoonlijke zorgen en belangen. Pas als dit duidelijk is kan de situatie de-escaleren en zal er een meer werkbare situatie ontstaan.
Coaching en mediation vullen elkaar dan aan, waarbij de coachrol zich inspant bewustzijn, competenties en sociale vaardigheden te helpen ontwikkelen die nodig en gewenst
(toekomst -en doelgericht) zijn.
Mediation geeft het traject een ‘serieuzer en formeler karakter’ en gaat al uit van verschillende kampen, terwijl dit in een familiebedrijf vaak niet zo is. Het ontrafelen van de verschillende standpunten en de achtergronden daarbij is dan eerst nodig.
Echter de persoonlijke belangen en emoties kunnen zover uit elkaar liggen en de posities kunnen hardnekkig zijn en blijven bestaan dat een bemiddeling en mediatie nodig is.
Wat is mediation?
Mediation is het zonder oordeel (en meerzijdig partijdig), begeleiden van een ernstig en vastgelopen conflict over een of meerdere issue(s) zoals mogelijk in uw familiebedrijf.
Mediation gaat over het inventariseren van -en in goede banen leiden van het conflict. Conflict mag er zijn, en moet er kunnen zijn om tegenstellingen aan het licht te brengen.
Mediaton gaat dan ook over het -wel of niet- willen accepteren van verschillen in mening, karkater en visie. Want er kan uit de tegenstellingen en nieuwe consensus ontstaan!
Is de wil er om eruit te komen dan zal er een doel bij de mediation komen bijv. wij willen dit issue opgelost zien, of we willen anders met elkaar omgaan zodat…
In het verlengde van mediation ligt dan de coaching en counseling waar gewerkt wordt aan de veranderbaarheid van de betrokkenen en hun gedrag. Of het werkt andersom, de verschillen blijken in coaching onoverbrugbaar en er volgt mediation, soms met een juridisch karakter.
Maar we beginnen met de inventarisatie van het conflict, het ontstaan en het ontdekken van de aanleiding van de ernstige situatie waar het bedrijf nu in is beland
Conflict in het familiebedrijf mag er zijn.
De eerste stap die nodig is, is om ieder aan het woord te laten en om gehoord te worden.
Naast het kunnen uiten van emoties, is het belangrijk dat de ander ook hoort wat er gezegd wordt en dit teruggeeft aan de ander(en)
Zodra er gezegd is wat boven tafel moest komen, kunnen de verschillen en overeenkomsten
naast elkaar worden gelegd. Wat is er nu nodig om een eerste stap dichter bij elkaar te komen en welk doel dient dit?
Zijn de zwaarste emoties wat afgenomen dan is er kans om meer de inhoud in te gaan en de aspecten die een rol spelen in het conflict erbij te nemen. Wat is de context van het verhaal, hoe lang speelt het al, wat is er toen veranderd, wie spelen er (zijdelings) ook een rol maar nemen die niet enz.?
De verwarring eindigt.
Als dit werk is gedaan kan er gekeken worden naar het vervolg.
Want wat is er nu veranderd nu er geluisterd is, nu de emoties getoond zijn en er ruimte is voor begrip en bewustwording van het eigen deel?
Hier ontstaat enerzijds het ontwarren van de deelnemers die verstrikt waren in dit conflict en ontstaan er dus aparte personen. Anderzijds geeft dit ruimte tot verbinding op de vlakken die gemeenschappelijk zijn.
Belangrijk is nu de intrinsieke motivatie te ontdekken waarbij de deelnemers ervaren hoe is het is om, met alle verschillen, te werken naar een gezamenlijk doel en een duurzame dialoog
De rol van de mediator in uw familiebedrijf.
Deze kan nu verschuiven naar een meer observerende, nu de deelnemers zelf de agenda vullen en de spelregels duidelijk zijn. Spelregels zijn nodig om het kader en grenzen aan te geven: Wat kan en mag er wel of niet.
Het waardevolle van dit proces is dat de deelnemers aan de mediation zelf dit kader en grenzen mee-bewaken.
De mediator is nu een supervisor geworden die het proces zo min mogelijk verstoort.
Het managen van emoties.
Emoties zijn de signalen die aangeven hoe de deelnemers aan de mediation zich voelen.
Er zijn zoveel verschillende emoties, met verschillende gelaatsuitdrukkingen, taalgebruik en bijpassend gedrag dat het lastig kan zijn deze goed te duiden. Het gebruiken van plaatjes kan hierbij helpen.
Vooral als er machtsposities in het geding zijn kunnen kleine tekenen van emotie van belang zijn. Het mooiste is als deelnemers dit zelf aangeven. ‘Ik zie dit bij je, maar je zegt iets anders…’ Ook zal de mediator hier een rol in spelen.
Eerste stappen op een succesvolle weg.
Het is mooi om te zien als deelnemers eerste stappen maken op een schijnbare moeizame weg. Als de inspanningen zich lonen, er empathie is voor de ander en zichzelf, een doel in zicht komt en er motivatie is om verder te gaan, dan kan de storm in uw familiebedrijf gaan liggen en een briesje worden